Wniosek o zwrot składki zdrowotnej
18 STYCZEŃ 2024Przepisy tzw. Nowego Ładu wprowadziły wiele zmian w rozliczeniach podatkowych. Nowe zasady dotknęły między innymi przedsiębiorców, którzy płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne na podstawie osiąganego dochodu. W tym artykule wyjaśniamy, jak uzyskać zwrot nadpłaty składki zdrowotnej i co trzeba zrobić, jeśli wniosku nie ma na koncie PUE ZUS.
Wniosek o zwrot składki zdrowotnej
Tzw. Nowy Ład wprowadził duże zmiany w kwestii rozliczeń podatkowych, dotyczących między innymi opłacania i rozliczania składki zdrowotnej. Przedsiębiorcy mają od 2023 roku obowiązek składania rocznego rozliczenia składki za ubezpieczenie zdrowotne, ponieważ oprócz miesięcznej podstawy wymiaru składki wprowadzono także roczną podstawę wymiaru. Dotyczy to osób rozliczających podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Może się jednak okazać, że kwota ta została nadpłacona. Zwrot składki zdrowotnej przysługuje wtedy, gdy w rocznym rozliczeniu podatkowym suma wpłaconych przez płatnika składek jest wyższa niż ustalona. Przedsiębiorca ma wówczas prawo ubiegać się o zwrot nadpłaty. ZUS wypłaci zwrot tylko wtedy, jeśli spełniony zostanie określony warunek i zainteresowana osoba złoży o to odpowiedni wniosek. Pierwszym warunkiem wypłaty nadpłaconych składek jest nieposiadanie przez przedsiębiorcę żadnych zaległości na swoim koncie PUE (może to dotyczyć np. nieopłaconych składek lub nienależnie pobranych świadczeń). Drugi warunek to złożenie o to odpowiedniego wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeżeli przedsiębiorca nie złożył wniosku lub nie spełnił pierwszego wymogu, pieniądze nie przepadają, ale są naliczane na poczet przyszłych zobowiązań. Wniosek o zwrot składki zdrowotnej powinien się pojawić automatycznie na profilu płatnika na PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych). Wystarczy wejść w zakładkę o nazwie „dokumenty i wiadomości” i kliknąć w napis „dokumenty robocze”. Dane we wniosku system powinien zaciągnąć automatycznie z danych z konta płatnika i na podstawie rocznego zeznania podatkowego. Wypełniony wniosek należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Należna kwota nadpłaty powinna zostać wypłacona w terminie 30 dni od dnia wysłania wniosku do placówki ZUS.
Brak wniosku na PUE ZUS – co robić?
Jeżeli wniosek nie pojawił się w systemie PUE, należy go sporządzić ręcznie. Wystarczy wybrać wniosek RZS-R z listy dostępnych dokumentów w zakładce „dokumenty robocze”. W dokumencie tym należy wpisać właściwą kwotę nadpłaty, która wynika z rocznego rozliczenia podatkowego. Przed wysłaniem wniosku koniecznie należy się upewnić, czy podany został właściwy numer rachunku. Jeżeli numer konta bankowego lub inne dane zaciągnięte przez system są nieaktualne, wówczas należy je poprawić, wpisując właściwe dane ręcznie. Wniosek o zwrot nadpłaty można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej poprzez wspomnianą Platformę Usług Elektronicznych ZUS.
Zasiłek chorobowy to jedno z uprawnień pracowniczych, przysługujących osobom ubezpieczonym, które stały się niezdolne do pracy z powodu...
Dodatek osłonowy to świadczenie pieniężne, którego celem jest zrekompensowanie Polakom wysokich cen energii, gazu i żywności. W 2024...
Dodatek pielęgnacyjny to świadczenie przysługujące osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji. Jest to jeden z dodatków, który można...
Mały ZUS Plus to program skierowany do osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Jest to rodzaj ulgi podatkowej, która...
Renta socjalna to świadczenie, które stanowi wsparcie dla osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej. W 2024 roku weszły w życie...
pn | wt | śr | cz | pt | so | n |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |